dijous, 22 d’octubre del 2015

Una vida de contrastos -2

La vida a Burkina Faso
La Roser sempre havia estat interessada en les missions i l’Àfrica sempre l’havia atret. Durant uns anys van rebre la visita d’un bisbe africà i van pensar d’anar a fundar al país africà. Finalment no ho van fer perquè la comunitat no es va veure amb cor d’assumir la responsabilitat que suposaria. Però la Roser no es va rendir. Va saber que unes Carmelites havien anat a fundar a Burkina Faso i va sol·licitar permís a la priora per demanar d’anar-hi, va comentar que si l’acceptaven veuria que era la voluntat de Déu i si no, també. La priora li va donar el seu vistiplau i les Carmelites de Burkina li van dir que sí. I, quan tenia gairebé 60 anys, se’n va anar a Moundasso, Burkina Faso. Va tornar a ser un canvi molt important, un altre contrast.
Quan va arribar a Burkina Faso va tenir la sensació d’entrar en un forn de la calor que feia. Per anar d’Ouagadougou, la capital del país, a Moundasso, el poblat on hi havia el convent, ho va fer pels camins vermells de Burkina. En aquella època les carreteres no estaven asfaltades. Com que la temporada seca són 9 mesos sense que caigui una gota d’aigua, els camins estaven molt empolsegats i la pols i el vent acostumaven a provocar molts accidents d’automòbil. Va arribar a la seva nova llar de color vermell, coberta per la pols que l’acompanyaria durant 23 anys.
La vida al convent era molt semblant a la d’aquí però més oberta: no hi havia reixes ni vel a la cara,...  A l’Àfrica les portes estan obertes, les cases són molt petites i hi fa molta calor. Per això la vida és a l’aire lliure. El caràcter de la gent és diferent, les necessitats, el clima i els costums són uns altres. Tot és més senzill. Això sí, hi van passar coses molt fortes. Per tot això, encara que anés a viure a una comunitat de monges que també eren carmelites, es va haver d’adaptar a moltes coses.
Com deia, la vida a Moundasso és molt diferent a la d’aquí. Allà el temps no compta. Hi ha molt de contacte humà. Quan dues persones es troben es poden estar mitja hora saludant-se: preguntant-se per la família de l’un i de l’altre,... Les moltes persones que no tenen feina es passen el dia sota un arbre parlant i bevent. És l’Arbre de la Paraula. Quan hi ha una disputa entre famílies es reuneixen a sota d’aquest arbre. Cadascú parla, s’escolten i busquen una solució. Sorprèn perquè tenen moltes llengües. El diolà és la llengua del mercat (la saben tots). En canvi el francès només el saben els que han anat a l’escola. No és difícil d’imaginar, doncs, que la majoria de persones parlen dues o tres llengües. Durant els primers anys de la Roser a Moundasso molts nens no podien anar a l’escola a causa de la pobresa. Sobretot les nenes. Com que tenien molts fills les nenes més grans s’havien de fer càrrec de la canalla, ja que les seves mares s’havien d’encarregar d’anar a buscar aigua, llenya i de vendre. De qualsevol cosa en fan comerç. Per tant, eren els nens els que anaven a l’escola, a l’institut i/o a la universitat. Ara ha canviat molt i pràcticament tots van a l’escola, fins i tot les nenes. Hi ha noies amb dos i tres màsters. Tant nois com noies tenen molta capacitat. Són intel·ligents.
I l’entorn natural també és diferent: “Allà tot és vermell. És preciós. Les postes de sol són... espectaculars. Al vespre les estrelles i la lluna sembla que les agafis amb la mà. Net, net i clar, això sí. No ho he vist mai més. Allà fa gràcia perquè la lluna la veus com la dels musulmans...” em diu la Roser amb enyorança als ulls.
Tant aquí com allà les comunitats de carmelites viuen força aïllades per això, fa uns anys, des del Vaticà se’ls va suggerir que s’agrupessin i van formar federacions. La comunitat de Burkina va federar-se amb les altres comunitats dels països de l’Àfrica on es parla francès. La Roser va ser consellera de la seva comunitat durant sis anys, cosa que la va portar a visitar altres comunitats de diferents països africans. Els tres primers anys de consellera van coincidir amb els tres últims de priora.
Torna a casa
El 2010 va tornar a Mataró a contracor. Va començar a tenir problemes seriosos al genoll i els metges d’allà, que són molt bons però tenen pocs recursos, li van recomanar de tornar a casa perquè l’operessin aquí. Durant els 23 anys que ha viscut a Burkina hi ha coses que han canviat al monestir de Mataró. Ara hi ha més llibertat i més obertura. Per exemple, a l’estona dels àpats algun dia s’escolta música enlloc de la lectura habitual; la pregària individual ja no cal que es faci a l’església: es pot fer a l’hort, a la cel·la,... També ha vist que a la recreació ja no cal demanar permís per parlar, s’ha de demanar torn perquè tothom vol parlar, però no permís. Ara se surt moltíssim: per anar al metge, a funerals, cursos de formació....


El retorn a Mataró va ser dur. Encara pensa molt en l’Àfrica, en Burkina. Si hagués pogut s’hagués quedat allà. Però està contenta perquè les seves companyes són maques i se les estima.

dijous, 15 d’octubre del 2015

Una vida de contrastos - 1



La Roser va néixer un dia de setembre de 1929 a la vila de Gràcia de Barcelona. Des de nena va ser una persona de contrastos: per reis li podien regalar una nina, molt de nenes i un cavall de cartró, més associat als nens. Va anar a l’escola on va cursar primària i batxillerat i després va començar infermeria. Però ho va deixar per cuidar el seu pare que havia tingut un atac de cor. Aquí es va acabar la seva època d’estudiant.
El pare treballava com a agent de publicitat a Radio España i, quan va tornar a treballar, va voler que ella l’acompanyés en les seves visites. Després d’això va treballar en diferents feines, va aprendre idiomes,...
Quan era jove, la Roser, tenia bon tipus, molts pretendents i moltes amistats. Va tenir un nòvio més seriós amb qui ja parlaven de casar-se però, com diu ella, gràcies a Déu cada any a la mateixa època renyien fort. La tercera vegada que va passar va decidir deixar-lo definitivament. Llavors, una amiga li va proposar d’anar a l'escola on havien anat. Ella es va sorprendre perquè feia temps que hi tenia poca relació i, a part d’anar a missa els diumenges, no feia res relacionat amb la fe. No trobava sentit a anar-hi. A més, no tenia temps, sempre estava fent coses: era una persona molt activa. Però un dia hi va anar, hi va tornar i al cap de poc ja era presidenta d’alguna de les associacions que hi havia. Durant aquells anys va passar moltes hores a St. Felip Neri de Gràcia pregant o fent contemplació.
Al cap d’uns anys va decidir fer-se monja. Ho va decidir i això que una tia monja sovint l’havia animat a entrar i ella sempre li havia dit que s’esperés asseguda que dreta es cansaria. I, encara que sembli estrany en una persona tant activa com ella, va veure que la vida contemplativa era la que més la captivava, la que volia viure.
Als 30 anys, quan ja havia viscut força, va entrar al Monestir de les Carmelites  Descalces de Mataró. Va ser un amor a primera vista: la primera vegada que hi va anar va ser conscient que era el seu lloc. Mai se n’ha penedit malgrat que va passar de tenir una vida molt lliure a viure a un lloc amb una reglamentació molt estricta. Va ser un gran contrast.
Quan va començar a viure allà, la vida al monestir era més radical que ara. Com ja he dit, era molt reglamentada: es llevaven d’hora i els dies transcorrien entre les pregàries, la missa diària i les estones de formació, si eres al noviciat, o d’ofici si ja havies fet la professió solemne. Cada dia hi havia una hora de pregària individual al matí i una altra a la tarda i se seguia el Breviari[i]. Les pregàries les feien plegades a l’església. Després dels àpats, que es feien en silenci mentre una d’elles llegia, hi havia l’hora de recreació que consistia a trobar-se i enraonar, compartir. Les novícies hi anaven ocasionalment, es posaven juntes al costat de la mare mestra (o mestra de novícies) i si una d’elles volia dir alguna cosa, ho havia de comentar a la mare mestra o a la priora que ho transmetien a tothom.
En aquella època, la vida al monestir tenia altres costums, normes. Per exemple: les novícies no podien parlar entre elles, havien de demanar permís a la mare mestra. També estaven moltes hores agenollades: s’agenollaven i al cap d’una estona la mare mestra els feia un senyal i es podien aixecar, a vegades es despistava i hi passaven molta estona. Hi havia reixes metàl·liques amb punxes i quan hi anava la família o qualsevol altra persona els veien a través de les reixes, i del vel. Sí, portaven vel i, excepte per veure els familiars més pròxims, havien de dur la cara tapada. Durant el Concili Vaticà II van replantejar-se moltes coses i ho van aprofitar per evolucionar, canviar coses, sobretot a nivell intern.
La Roser sempre havia estat interessada en les missions i l’Àfrica sempre l’havia atret.



[i]El Breviari és un llibre litúrgic de l’església catòlica que conté els texts de l’ofici diví o litúrgia de les hores de les pregàries,...

 La litúrgia de les hores inclou: ofici de lectura, laudes, tèrcia, sexta, nona, vespres i completes.